Jacht

Balaena czyli ... Waleń

Nasz Waleń

Walenia odkryłem w szwedzkim Svanesundzie jesienią 2014 roku. Znalazłem go na szwedzkim portalu jachtowym i umówiłem się z właścicielem – Martinem na oględziny. 

Pierwsze wrażenia były w miarę pozytywne. Jacht był suchy, przestronny, wyposażony w dobry osprzęt. Martin budował go z myślą o rejsie dookoła Świata. Kadłub zamówił w stoczni w Sztokholmie i przetransportował go na zachodnie wybrzeże. Tu wraz z ojcem zabudował jacht, jak się miało okazać w przyszłości, pewne rzeczy robiąc bardzo solidnie a pewne kompletnie źle. W miarę upływu lat rodzina Martina się powiększała a materiały z których był budowany jacht ubożały. Na początku był mahoń i teak a pod koniec prawie sosna…)

Kompromis cena – jakość i przede wszystkim potencjał jachtu wydawały się warte zaryzykowania. Tym razem jednak wróciliśmy do domu bez podejmowania decyzji na miejscu. 

Stalowy, duży jacht o możliwościach żeglugi bez ograniczeń. Ekologiczny bo stalowy, mocny, suchy, wyglądający na dzielny morsko. Najlepsze było to, że łódka nie była tak naprawdę nigdzie poza szkierami. Martin traktował go jako wakacyjny do na wodzie i uprawiał rodzinne pływanie po okolicznych szkierach. Takie to były realia.

Kupiłem go więc … Kupiłem jacht który miał nie zawieść do nowej przygody, na błękitne wody …

Jacht po przypłynięciu do Polski w 2015 roku został przeprojektowany w stoczni pod kątem dalekich rejsów i wypraw żeglarskich. Jego wnętrze zmieniło się całkowicie. Zamontowaliśmy nowy mocny silnik, bojlery z ciepłą wodą, zrobiliśmy nowe tapicerki, jacht otrzymał nową instalację elektryczną i elektronikę, oświetlenie w całości oparte na diodach LED i wiele innych elementów wyposażenia.

Na jachcie jest obecnie 8 pełnowymiarowych wygodnych morskich koi: 3 w kabinie dziobowej, 1 w mesie na burcie i 4 w kabinie rufowej. W sytuacjach wyjątkowych jako koi można także użyć dolnych siedzisk w mesie. Wszystkie koje posiadają fartuchy sztormowe zabezpieczające przed wypadnięciem.

Poza wieloma innymi elementami wyposażenia jacht zaopatrzony został także w dużą lodówkę z funkcją zamrażania, kuchenkę trzypalnikową z piekarnikiem i grillem a nawet specjalny piec dieslowski z funkcją ogrzewania, gotowania i ... pieczenia chleba!

Takielunek Balaeny jest prosty, mocny i nowoczesny. Wszystkie urządzenia pokładowe są rozplanowane ergonomicznie i wygodnie. Jacht wyposażony jest w pełnolistwowy grot i nowy roler genuy. Mniejsze żagle przednie stawiane są na wewnętrznym sztagu w klasyczny sposób. Balaena to nowoczesny, bezpieczny jacht wyprawowy. Jacht pływa pod polską banderą. Karta bezpieczeństwa pozwala na nieograniczoną żeglugę oceaniczną.

Nasz Waleń
Balaena podstawowe dane techniczne:

Balaena podstawowe dane techniczne:

• typ: kuter (dwa przednie sztagi, pełnolistwowy grot stawiany klasycznie)

• długość całkowita 13.80 metra

• szerokość maksymalna 3.95 metra

• zanurzenie: 2 metry

• wyporność 19 ton (w pełni załadowany)

• powierzchnia żagli (podstawowa): 90m.kw.

• silnik: diesel 80hp

• zbiorniki paliwa: 850 litrów

• zbiorniki wody: 1000 litrów

• ilość koi: 8 

• toaleta z prysznicem i ciepłą wodą

• ster strumieniowy

• piec grzewczy wraz z funkcją pieczenia chleba

• lodówka z zamrażarką

• samoster wiatrowy Hydrovane

• dwa 300 watowe panele słoneczne

• generator wiatrowy o mocy 400 watt

• ponton bombard aerotec z silnikiem 15hp.

• tratwa ratunkowa

• komplet środków ratunkowych

• urządzenie trackingowe iridium

• telefon satelitarny